Hashtags zijn een geweldige manier om nieuwsupdates te stroomlijnen voor donateurs, vrijwilligers, journalisten en anderen die de missie en het bereik van uw organisatie ondersteunen. Als je op Twitter zit, moet je waar mogelijk hashtags gebruiken om inhoud te ordenen. (Als je niet op Twitter zit, ga er dan heen!) Weet je niet zeker waar je moet beginnen met hashtags? Bekijk de tutorial hieronder.
Wat is een hashtag
Hashtags zijn een manier om de enorme hoeveelheid Twitter-updates die dagelijks door gebruikers worden geplaatst, te ordenen. Zie het als een dossiermap die een label nodig heeft voordat je hem in de kast legt. Hashtags beginnen altijd met het “#” (pond) symbool, gevolgd door een woord of acroniem. Twitter-gebruikers kunnen deze hashtags doorzoeken op informatie over specifieke onderwerpen die voor hen van belang zijn. Na de aardbeving in Haïti deelden veel Tweeters bijvoorbeeld Nieuws Vandaag, informatie en donatiebehoeften met behulp van de hashtag #Haiti.
Hoe hashtags uw organisatie ten goede kunnen komen Hashtags maken het voor donateurs, vrijwilligers, journalisten en anderen gemakkelijker om specifieke informatie over uw organisatie te achterhalen.
Ze kunnen op verschillende manieren worden gebruikt:
Organisatie updates. Met een generieke hashtag die jouw organisatie vertegenwoordigt, filter je al het nieuws van alle afdelingen in één Twitter-stream. Donateurs en vrijwilligers van de koepelorganisatie kunnen zien wat er op alle terreinen gebeurt. Als je groep bijvoorbeeld Donate Food Today heet, kun je #DFT als hashtag gebruiken.
Programmaspecifieke informatie. Als uw organisatie veel outreaches aanbiedt, is het misschien verstandig om elk een eigen hashtag te geven. Op deze manier kunnen mensen de zaken volgen die voor hen belangrijk zijn, in plaats van de volledige organisatiestroom. Als uw organisatie water- en wetgevingskwesties volgt, kunt u #H2O gebruiken voor Twitter-updates met betrekking tot water, en #wetten voor de laatste.
Evenementen. Hashtags maken het volgen van gebeurtenissen eenvoudig. Vaak gebruiken Twitter-gebruikers één hashtag op een evenement dat ze bijwonen. Ze delen informatie van verschillende seminars en ontmoeten ook anderen in hun Twitter-netwerk tijdens de evenementen. Als je bijvoorbeeld een evenement hebt met de naam Feeding the Hungry, kun je #FTH als hashtag gebruiken. Hashtags zijn ook belangrijk voor online evenementen en discussies.
Donatie drijft. Als er een grote campagne aankomt, overweeg dan om er een hashtag voor te maken. Op deze manier kunnen donateurs specifiek uw voortgang volgen. Als je tekortschiet, zullen veel Twitter-gebruikers je donatie-informatie doorsturen naar anderen in hun netwerk, waardoor je dichter bij je doel komt.
Persberichten. U kunt een specifieke hashtag maken voor persberichten van organisaties. Zo kunnen journalisten bij jou in de buurt ze makkelijk vinden. Blog berichten. Sommige organisaties behandelen verschillende onderwerpen. Elk nummer heeft een specifiek publiek, wat waarschijnlijk betekent dat ze aparte hashtags nodig hebben. Een site die meerdere media recenseert, kan bijvoorbeeld #books gebruiken voor boekrecensies en #DVD voor dvd-recensies.
Hoe te beginnen
Het is niet moeilijk om in het hashtag-spel te komen. Alles wat je nodig hebt is een Twitter-account en interessante inhoud om te delen met je netwerk. Voor sommigen kun je misschien meeliften op hashtags die al in gebruik zijn. Zo sluit u zich aan bij een gegarandeerd publiek dat al aan uw initiatief werkt. Dit werkt meestal alleen voor het delen van informatie over algemene onderwerpen, zoals televisieprogramma’s, of kwesties zoals federale of staatswetgeving.
Voor anderen is het creëren van unieke hashtags voor de organisatie of specifieke kwesties de sleutel tot het genereren van verkeer op sociale media met donateurs, journalisten en vrijwilligers. Onthoud dat Twitter slechts 140 tekens per bericht toestaat, dus je wilt een hashtag die niet veel ruimte in beslag neemt.