Welke factoren beïnvloeden de kosten van medicijnen?
3 min read
In het huidige scenario wordt een consument volledig gebombardeerd met advertenties op televisie, kranten en tijdschriften die wijzen op een nieuwe doorbraak op het gebied van geneeskunde of de ‘eerste’ of ‘enige medicatie’ in zijn soort enz. Het klantconcept van reclame is een zeer overtuigend middel voor de promotie van een medicijn dat de consument ervan overtuigt dat de nieuwere behandelingen superieur zijn aan de reeds bestaande geneesmiddelen op recept. Hoewel nieuwere medicijnen voordelen kunnen bieden die superieur zijn aan oudere behandelingen, is het belangrijk op te merken dat er altijd alternatieven beschikbaar zijn die dezelfde klinische resultaten bieden tegen lagere kosten. Omdat bepaalde fabrikanten van generieke geneesmiddelen mogelijk niet in staat zijn om effectief reclame te maken voor hun producten, zijn consumenten niet op de hoogte van alternatieve, goedkope behandelingen die mogelijk beschikbaar zijn.
Reclame is de grootste en de grootste factor die de kosten van geneesmiddelen op recept beïnvloedt. De direct-to-consumer-benadering van reclame en marketing van medicijnen voor artsen heeft niet alleen de kosten van medicijnen verhoogd, maar heeft ook de patronen van voorschrijven beïnvloed. Fabrikanten hebben leidinggevenden op het gebied van geneesmiddelenmarketing in dienst om op agressieve wijze producten bij artsen te promoten. In de meeste gevallen is het marketingmateriaal dat een farmaceutisch bedrijf levert de enige bron van informatie over een nieuw medicijn voor een arts. Omdat de informatie wordt verstrekt met de bedoeling de verkoop te verhogen, lijkt deze informatie ook meer bevooroordeeld te zijn. Generieke geneesmiddelen die niet worden gepromoot, worden over het algemeen minder aanbevolen. Vibrator kopen omdat de artsen zelf niet op de hoogte zijn van hun beschikbaarheid. Ook delen zorgaanbieders in grote hoeveelheden gratis monsters uit. Dit kan leiden tot een toename van het aantal voorschriften van merkproducten in vergelijking met generieke geneesmiddelen.
In onze samenleving hebben we de neiging om hoge kosten van medicijnen gelijk te stellen aan betere kwaliteit. Het is een algemene trend waarbij consumenten denken dat het, aangezien het duur is, beter moet zijn. Bij receptgeneesmiddelen is dit niet het geval. Studies hebben aangetoond dat goedkope geneesmiddelen die generiek zijn al geruime tijd op de markt zijn en bleken de bloeddruk effectief te verlagen dan de meeste dure merkgeneesmiddelen. Dergelijke overtuigende bewijzen doen ons afvragen waarom patiënten uiteindelijk meer betalen voor therapieën die anders goedkopere alternatieven hebben. Consumenten moeten beseffen dat alleen omdat een medicijn duur is; het betekent niet dat het beter is. Generieke geneesmiddelen zijn niet alleen goedkoper dan merkgeneesmiddelen, ze zijn ook al langer in gebruik en hebben dus een bewezen staat van dienst wat betreft veiligheid en werkzaamheid. Nieuwere medicijnen hebben niet zo’n bewezen veiligheidsprofiel en moeten in een breed populatiespectrum worden getest om het nadelige effect of de bijwerkingen ervan te observeren.
Generieke geneesmiddelen zijn niet alleen aanzienlijk goedkoper dan merkgeneesmiddelen, maar generieke geneesmiddelen hebben de tand des tijds doorstaan en hebben meestal een bewezen staat van dienst op het gebied van veiligheid en werkzaamheid. Integendeel, nieuwe medicijnen hebben geen bewezen staat van dienst op het gebied van veiligheid en werkzaamheid. Ze zijn mogelijk niet getest in een populatie die groot genoeg is om zeldzame bijwerkingen waar te nemen.
Enkele tips om uw medicatiekosten te minimaliseren:
1. Onthoud dat nieuwe of dure medicijnen niet altijd de beste optie hoeven te zijn. Vraag uw arts om alternatieve geneesmiddelen van goedkopere generieke merken voor te schrijven.
2. Vraag uw arts of de medicatie uiterst noodzakelijk is. Naarmate mensen ouder worden, zijn ze bijvoorbeeld meer afhankelijk van slaapmedicatie. De waarheid is dat we minder slaap nodig hebben naarmate we ouder worden en daardoor het gevoel hebben dat we aan slapeloosheid lijden. In een dergelijk scenario kan uw arts ermee instemmen dat dergelijke medicatie niet nodig is.
3. Geef uiting aan uw bezorgdheid over overmatige reclame voor een bepaald merk medicatie in de wachtkamer van een patiënt.
4. Vraag uw arts of er goedkopere OTC-producten (over-the-counter) beschikbaar zijn die dezelfde resultaten kunnen opleveren als die van voorgeschreven medicijnen. Vaak zijn deze vrij verkrijgbare medicijnen goedkoper dan de medicijnen op recept.